In oktober ontmoette ik Henry Chesbourgh van de Berkely University in San Fransisco. Hij heeft twee boeken geschreven. Open Innovation over hoe executives succesvol kunnen groeien als zij in staat zijn de externe omgeving te betrekken in hun innovatie proces en tegelijkertijd hun interne ideën weten te vermarkten. In deze video noemt hij de Big Idea Group als een goed voorbeeld van open innovatie. Deze groep helpt ideëen te verzamelen voor specifieke opportunities voor bedrijven. Daartoe zetten zij hun netwerk in van 13.000 inventieve mensen. Organisaties hebben vaak moeite om vervolgens deze ideëen ook om te zetten in waardevolle concepten en daadwerkelijk naar de markt te brengen. Als een zogenaamde 'innovation intermediary' managed Big Idea Group het gehele go-to-market proces. Henry's tweede boek, Open Business Models, beschrijft hoe bedrijven niet alleen hun R&D processen moeten vernieuwen maar tevens voor de uitdaging staan om dat ook te doen voor hun business model. De meest open business model is dat van een platform. Een forum waar veel verschillende partijen elkaar ontmoeten om met elkaar specifieke kansen te realiseren. Waar ieder een win-win aandeel in heeft.
zondag 2 december 2007
Open innovatie en business modellen
Labels:
business model,
cocreation,
exploiteren,
open innovatie,
platform,
samenwerking
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten